Ville Tavio

Eliitti myy tämän maan

Poliittinen eliitti myy tämän maan. Digita, Caruna, Posti, VR... ja vuoden 2019 eduskuntavaalien jälkeen Finnair, jota ei vaalikannatuksen laskun pelossa uskalleta myydä ennen eduskuntavaaleja.

 

Vähän aikaa sitten uudessa postilaissa vaarannettiin jakelu ja huoltovarmuus samalla kun yksityiset kuriirifirmat juhlivat hallituksen ratkaisuja.

 

Nyt Sipilän hallitus purkaa VR:n, joten sitä on tietysti tulevaisuudessa helpompi myydä tai luopua toiminnasta. Kaukoliikenteen reitit pyritään yksityistämään joka tapauksessa, jopa selvemmin kuin yhdessäkään muussa EU-maassa!

 

Kalustoyhtiön osalta pakkososialisointi on niin suoraan kommunististen maiden mukaista, että hälytyskellojen pitäisi soida, kun sitä ajaakin yltiöliberaali ministeri Berner (kesk.).

 

Suunniteltu huoltoyhtiö ja kiinteistöyhtiö taas ovat sellaisia outolintuja, että niiden menestys valtion erityisyhtiöinä on jo kättelyssä tuhoon tuomittu. Periaatteena siinä on yhtiöitä ja privatisoi -malli.

 

Junaliikenteessä kilpailutus ja vapaa kilpailu ovat täysin eri asioita. Kilpailutus johtaa yksityisten yritysten monopoleihin, koska junia tulee ajamaan vain yksi yhtiö. Kuluttajalla ei ole Bernerin mallissa lainkaan valinnanvapautta. Parempi olisi antaa ensin kilpailun tulla jo nyt vapaille reiteille ja raiteille. Kannatan vapaata kilpailua tasapuolisin pelisäännöin.

 

Mistä sitten oikeastaan tulevaisuudessa kilpaillaan? Suomalaisen työn näkökulmasta ongelma on, että ulkomaalaiset suuryritykset pyrkivät halpuuttamaan henkilöstöpolitiikalla, eli duunaria kurittamalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Hyvää rautalankaa Yle:n linkissä. Olen ollut tosi ilahtunut bussiliikenteen vapautumisen jälkeisestä vaikutuksesta mm. täältä Joensuusta tapahtuvaan junaliikenteeseen ja lippujen vapaampaan hinnoitteluun. Ydinkysymys on halutaanko raiteille edelleen lisää matkustajia? Potentiaalia kyllä on. Kansainväliset sijoittajat ovat olleet merkittävä tuki Suomen elinkeinoelämälle. Erityisesti täällä reuna-alueilla, missä pääomaköyhyys korostuu. Turkukin lienee telakan uuteen nousuun tyytyväinen? Liikenneyhteyksien säilyminen ja parantaminen on kansainvälistyvälle elinkeinoelämälle ja yliopistoseutukunnalle elinehto. Kuka noita sitten omistajana pyörittää, on minusta toissijainen juttu. Pääasia, että ne kehittyvät vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Toivottavasti junaliikenteen lisäksi myös kotimaan lentoliikenne saadaan palvelemaan paremmin tarvitsijoita.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Toimittaja Timo-Pekka Heima tietääkin rautateistä, joten hänen mollaamisensa kertoo lähinnä mollaajan ymmärryksestä.

Norjassakin muuten ovat tulleet samaan johtopäätökseen kuin sinä ja ministeri Berner ja toisin kuin pysähtyneisyyttä ihannoivat tahot.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Onpa typerää linkata sekä omaan blogikirjoitukseensa että hallituksen pää-äänenkannattajaan.

Junista Käräräinen saattaa jotain tietääkin, mutta miten lienee kansainvälisen bisneksen kanssa?

Tollokin tajuaa, että leipä loppuu viimeistään silloin, kun ei ole enää mitään, mitä myydä.

Hallituksemme on erikoistunut myymään lypsävät lehmät, vaan kohta ei navetassa ole enää edes vasikoita. Ne kun menevät lypsylehmien mukana.

Olen kuullut kauhutarinoita myös Helsingin kaupungin aikeista yksityistää metro. Metroa virtaviivaistetaankin paraikaa myyntikuntoon ja hintaa siitä maksavat metronkuljettajat, jotka eivät kohta ehdi enää pitää edes taukoja.

Kiinalainen ostajakandidaatti on jo tiedossa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Rautateitähän ei olla myymässä mihinkään ja kalustokin pidetään valtion hallussa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Aivan aluksi, kunnioitettakoon K.Kämäräisen näkemyksiä siitä, mikä hänelle on potaskaa.

Onhan aina ollut riittämiin niitä, joille yhteisen omaisuuden haaskaaminen on jonkinasteinen hyve.
Mitä halvemmalla ja mitä tyhmemmin dumpattu, sen parempi. Näin kulkee kansallisen omaisuuden polkumyyjien kaupallinen, liiketaloudellinen ja 'isänmaallinen' viisaus.

Tavion varoitus ON paikallaan: "Poliittinen eliitti myy tämän maan. Digita, Caruna, Posti, VR...".

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Nimenomaan VR on harrastanut yhteisen omaisuuden haaskaamista ja tätä sitten joku pitää hyveenä?
https://www.facebook.com/groups/292234454161439/pe...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Juha Hämäläinen

Yhteiskunnan pakollisten perustoimintojen yksityistäminen on aina virhe. Erinomaisen suuri moka on myydä näitä toimintoja ulkomaalaisille yhtiöille.

Ylivoimaisesti paras malli on Singaporen systeemi, jossa kaikki valtion peruspalvelut ovat yhteiskunnan omistamia. Palvelujen laatu on huippua, koska niitä johtavat huipputason osaajat. On täydellistä potaskaa pitää valtion omistusta jonain ongelmana hoitaa yritystä tehokkaasti.

Valtio voi pyörittää palveluita edullisemmin kuin yksityinen omistaja. Siksi on hyvä, että merkittävä osa asuntotuotannosta on yhteiskunnalla. Samoin koulutus, sairaanhoito ja liikenne, viestintäverkot sekä energiantuotanto ja ympäristöpalvelut.

Yksityinen omistus ei niissä toimi, jollei omistajien anneta nostaa hinnat pilviin. Ahneus on aina mukana yksityisten bisneksissä ja se maksaa kuluttajalle paljon.

Asumistuotanto on alue, jossa voidaan julkisin toimin rakentaa 30-40% halvemmalla hyvää laatua. Rakennusmaalle ei tarvitse asettaa mitään hintaa muuta kuin sille tehty kunnallistekniikka.

Kaj Granlund

Singaporen malli on tietysti hyvä, kun siellä käytetään huipputason osaajia. Suomeen se ei oikein sovellu, kun virkojen nimitysperusteet ovat puhtaasti poliittiset.

Sitten ihmettelen miten rakennusmaalle ei tarvitse asettaa hintaa? Ajattelitko, että maa otetaan yhteiskunnan ja sitä hallitsevan eliitin haltuun pakkolunastuksilla?

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Muutama kuukausi sitten Tavio ja perussuomalaiset olivat valmiita jatkamaan vihreän napin painamista hallituksessa.

Siihen nähden ei kovin uskottava kirjoitus.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Siihen eliittiin kuului myös persut 16.6-17 asti.
Ei yhtään kielteistä kommenttia liikeneministeriön toimista.Saati ministeri Berneristä.

Vilkaiseppa -07-11 Hallituksen ja EU sopimusta ,kilpailun aukaisemisesta ulkomaalaisille yrityksille. Kuntien ja valtion palveluissa.
Terveyspalvelut kuuluu samaan sopimukseen. Ja kuntien muiden palveluiden ulkoistaminen.
Tavaraliikenne VR -07.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Poliittinen eliitti myy tämän maan. Caruna,

Kuten Kepu 49,Ps 39,Kok 38
Myi Lapin sähkön Carunalle joulukuussa -15.
Maakaapeloinnit Itä ja Pohjois Suomeen maksaa etelän kasvukeskusten veronmaksajat.

Eli PS ja Kepun välikysymys ja möly -12 Kataisen hallitukselle Carunalle myymisestä oli oppositiopolitikointia .

Heikki Kalliomäki

Mennäämpä ajassa taaksepäin niin mitä tapahtui kun valtio yksityisti esim. Destian....onko nyt hyvällä hoidolla maamme tiet.Mitä tapahtui hinnoille,määräävässä asemassa olevat YIT ja Destia käyttävät alihankkijoita jotka käyttävät omia alihankkijoita. Elyllä ei paljon vaihtoehtoja kun maksaa kahdelle suurelle jotka pilkkoo ne murusiksi maailmalle ja ajattaa pienyrittäjiä konkurssiin että ropina käy ja aina tulee uusia "yrittäjiä" jotka sidotaan 5 vuoden liekaan ja lopulta hekin ovat nimen omaan yrittäjiä, koska homma jäi yritykseksi. Ja tienhoito on aivan retuperällä kun ei ole yksinkertaisesti sen yrittäjän perämetsissä mitään mistä rahaa ottaa. Sama pätee moneen muuhun yhtiöön jotka ovat olleet valtiolle kannattavia mutta hätäpäissään myyty ja yksityistetty ja hinnat ovat nousseet pilviin ja työpaikat samalla vähentyneet. Ei, en ole kommunisti enkä sen enempäää sosialisti mutta kyllä valtion pitäisi miettiä aina vuosia eteenpäin asioita mikä kannattaa ja mikä ei. Kyllä valtion olisi hyvä jotain muutakin omistaa kun Alko ja taata kassavirtaa omaankin kassaan muuten kuin hetkellisesti myymällä kannattavia yhtiöitä pois. Jos ne ei olisi olleet kannattavia miksi kukaan yksityinen taho niitä olisi halunnut silloin ostaa? Vaikka olemme markkinataloudessa ei valtion tehtävä mielestäni ole kilpailla itseään vastaan, sehän nyt on aivan Hannu Karpon ohjelmista suoraan lainattu"hölmöläisten maa" .

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset