Ville Tavio

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

Tämä selvitystulos ei tietenkään miellyttänyt ministeriä. Berner tilasi muitakin tutkimuksia. Kysynnän ja tarjonnan laki toimi, mutta Boston Consultingin selvitys ei jäänyt ainoaksi, joka ennusti valtion kustannusten kasvavan VR-uudistuksen myötä.

 

Lopulta Sipilän hallituksen ministerit päättivät tukea Bernerin mallia kriittisistä konsulttiselvityksistä huolimatta. Kokoomus ja keskusta olivat täysin Bernerin vietävissä. Perussuomalaisten silloisista ministereistä asiasta vastaava ministeri oli Jussi Niinistö (nyk. sin.), joka vastoin suositustani lähti Bernerin kelkkaan.

 

Kilpailuttaminen Bernerin esittämällä tavalla ei paranna junamatkojen tarjontaa eikä pienennä lippujen hintoja. VR:n kannattavien reittien antaminen ulkomaisille suuryrityksille on täysin kansallisen edun vastaista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Ovatko nämä kosulttiselvitykset julkisia asiakirjoja vai onko niitä julistettu salaisiksi+ Olisi mielenkiintoista nähdä niitä kaikki kun kerran veronmaksajat ovat kustantaneet niitä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja ja myös kansanedustajan titteliä käyttävä Ville Tavio se vain jatkaa härskin populistisella linjallaan. Boston Consulting Groupin teettämä selvitys on tehty VR:n omistajaohjauksen eikä Bernerin ministeriön tilauksesta. Eipä olekaan yllätys, että se pitkälti jatkaa jo aikoja sitten tutuksi tulleella "VR:ltä saadun tiedon mukaan" -linjalla.

Lisäksi selvitys lienee tilattu lain vastaisesti.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005402111.html?r...

Tavio on "kiitettävästi" omaksunut roolinsa VR:n edun ajajana.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
https://www.facebook.com/groups/292234454161439/pe...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kalevi,kyllä tuossa selvityksessä on tilaajana myös LVM (käy myös ilmi linkkaamastasi is-linkistä). Tuo käy selville annetussa selvityksessä. Koska ko. selvitys näyttää olevan "luottamuksellinen ja valtion salassapitosäännösten alainen" niin en liitä linkkiä ko. "Rautateiden henkilökaukoliikenteen avaaminen kilpailulle" dokumenttiin.

Raportti käsittää kaikkiaan 125 sivua. Siitä ei ole lupa erottaa yksittäisiä kohtia joten katson Tavion tutustuneen saatuun selvitykseen kaikkine tietoineen (osa on mustattu, ei siis ulkopuolisille tahoille luettavissa) ja puhuvan asiasta sen oikeaa tietoa julkisuuteen.

Lainvastaiseen tilaamiseen en ota kantaa sillä EU näyttää käyttäneen jo aiemmin ko. yritystä omissa tilauksissaan koko jäsenmaiden rataverkon "yhtenäistämissuunnitelmissa". https://www.bcg.com/publications/2017/transportati...

VR kertoo omissa tiedotteissaan myös ko firmasta nettisivuillaan EU:n tilaamista selvityksistä; https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/fil...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Näyttää siltä, että myös LVM on jotenkin ollut mukana, vaikka Ilta-Sanomien uutisen mukaan niin ei olisi (selvityksen sivu kaksi). Tilauksen lainvastaisuuksista vastannee kuitenkin omistajaohjausministeriö eikä LVM.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005402111.html?r...
http://data.yle.fi/dokumentit/Uutiset/Junienkilpai...

Tavion toisaalla objektiiviseksi ja riittäväksi kehuma "Bostonin miesten" selvitys on esimerkiksi purematta niellyt VR:ltä tulleen ilmoituksen, että markkinaehtoisilla reiteillä ja ruuhka-aikoina kapasiteetti olisi jo "tehokkaassa käytössä" (s. 65). Analyysiä reiteistä ei kuitenkaan esitetä, eikä meillä ylipäätään ole julkista tietoa rataverkon käyttöasteesta toisin kuin vaikkapa Norjassa ja Ruotsissa. Siitä huolimatta oppositio kyllä ratsasti asialla henkilöjunaliikennettä koskevassa välikysymyskeskustelussa.
https://www.facebook.com/tavio.ville/posts/1021245...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Silmään pistää myös selvityksen lyhyt tekoaika (kuusi päivää). Taustoja en tiedä, mutta sivulla kaksi todetaankin:
"Toimeksianto on toteutettu äärimmäisen tiukassa aikataulussa ja hyödyntäen LVM:n, VR:n ja kansainvälisten asiantuntijoiden osaamista ja tietämystä aiheesta - kaikkia aiheeseen liittyviä näkökulmia ei ole voitu ottaa huomioon lyhyen selvitystyön aikana."

Että sellaista objektiivista ja riittävää selvitystyötä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #8

Miten niin LVM on ollut jotenkin mukana? Tuossa selvityksen alussa todetaan omistajaohjausyksikön yhdessä LVM:n kanssa tilanneen tuon selvityksen. Kumpi on mielestäsi oikean tiedon kertova BCG vai IS? Itse kyllä kallistun ehdottomasti toimeksi saaneen antamaan selvitykseen tilaajasta.

Muuten EU:n tiedotteessa on todettu Suomen olevan kaikista jäsenmaista kolmanneksi edullisin jo nyt rautatien henkilöliikenteessä. Miksi pitäisi kiirehtiä kilpailutuksen kanssa, kun aikaa vielä on muutama vuosi, eikä monikaan jäsenmaista ole kiirehtimässä tässä kohdin.
Esteitäkin kilpailun avaamiseen taitaa olla ihan riittämiin. Ainakin kaksoisraide olisi ehdoton vaatimus joka on vain aivan eteläisessä osassa. Lisäksi raideleveys on aivan eri kuin muissa jäsenmaissa. Näin muiden jäsenmaiden vastaavat yritykset eivät vopi kilpailla omalla kalustollaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #9

Sivu kaksi:
"Omistajaohjaus on antanut toimeksiannon BCG:lle ja toimeksiannon ohjausryhmässä ..."
http://data.yle.fi/dokumentit/Uutiset/Junienkilpai...

Minä ymmärrän asian niin, että omistajaohjaus on tässä ollut se primus motor, ja Tavion kirjoitelmat myös tukevat käsitystäni.

Tuo "ehdoton" kaksoisraide on myös lähinnä hyvin uponnutta VR-propagandaa. Kannattaa vilkaista, kuinka "heikoin eväin" Norjassa mennään asiassa eteen päin.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Meillä radanpito erotettiin liikennöinnnistä jo vuonna 1995, jotta rataverkollamme voisi toimia useampi operaattori. Siirtymäaikaa on ollut siis jo ihan riittämiin kuten VR:n panttivankina oloa henkilöjunaliikenteen kehittämiseksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #8
Käyttäjän LeenaLauren kuva
Leena Lauren

Eikö tuota Berneriä saa jo pois tuolta pallilta? Ei tee valtiollemme kuin hallaa ja sutta ja sekundaa tulee suusta minkä kerkeää.Maksattaa vielä sen kaiken veronmaksajilla.
Eikö se Käteinenkin teettänyt jonkun samanhintaisen konsulttityön, ja mitä jäi käteen? Peet sanon minä. On se kummallista, että konsultointia teetetään, mutta sitten ollaan itse olevinaan fiksumpia kuin ne tutkijat ja pyyhitään tutkimuksella ahteria. Luulisi Sipilän olleen ajan tasalla erilaisista konsultoinneista kun on kerran ollut oma firma ja sitä johtanut.
Kyllä on omahyväistä sakkia meillä arkadianmäen pellekummussa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Mitä Berneri on tehnyt?
Jatkanut siitä minkä Vanhasen II-porvarihallituksen hallitusojelmassa luki -07-11
Päästösopimus. VR/Posti/tiemaksut ym.
Liikenneministeri:
Anu Vehviläinen -07
Kyllönen-11
Virkkunen-14
Risikko-14
nyt Berner.-15

Ei suuria kauaskantoisia hankkeita tehdä yhden hallituskauden aikana. Niitä jatkaa seuraavat hallitukset. (kuten EU on sovittu)
Kyllä PS se pitäisi tietää.
Vanhasen II-hallituksella oli hulpea konsulttilasku ennätys.
lähde:
TE-11 "Salatut sopimukset-satumaiset palkkiot"!
Yksi konsulttifirma oli USA MacKinsey joka neuvoi SOTE /terveyspalvelu uudistuksessa.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

700.000 euroa taitaa olla vakiohinta valtionhallinnon tilaamille konsulttiselvityksille. Sen verran maksoi myös Kataisen Pekka Himaselta tilaama fantasiointi Suomen tulevaisuudesta. Täysin käyttökelvoton paperi. Järjettömin on kuitenkin tämä Bernerin menettely. Miksi hän ei sanonut selvästi jo selvitystä tilatessaan, minkälainen lopputuloksen pitää olla?

Marko Parkkola

Tämä istuu mainiosti hallituksen arvopohjaan.

Hannu Töyri

Kiitos Taviolle. On hyvä, että saa päivitetyä tietoa asiasta.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ettei PS olisi istunut vielä hallituksessa kun tuo konsulttifirma oli pyydetty tekemään tuota?
Tuskin kyhäsivät sen PS puoluekokouksen jälkeen 16.6-17 jolloin PS meni oppositioon.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Luettavissa http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2406081

Professori: Omistajaohjausosaston konsulttihankinta ei täytä lain vaatimuksia.
"Hänen mukaansa omistajaohjausosaston olisi pitänyt kilpailuttaa avoimesti junaliikenteen kilpailuttamista koskevat konsulttihankintansa, mitä omistajaohjausosasto ei tehnyt. Yhdessä konsulttiselvityksessä myös viitattiin virheellisesti vanhaan lakiin, eikä sitä kilpailutettu vaikka se ylitti laissa määritellyn kilpailutusrajan".

"STT kertoi maanantaina, että junamatkustamisen kilpailumallin taustalla käytiin kovaa vääntöä liikenne- ja viestintäministeriön ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston välillä. LVM ja omistajaohjausosasto tilasivat valmistelun aikana seitsemän selvitystä, jotka maksoivat yhteensä noin 700 000 euroa"

Käyttäjän kristiinailmarinen kuva
Kristiina Kreisler

Ministeri Bernerin lastenklinikka-hanke:

"Lastenklinikalle lahjoitetut varat menevät yksityiselle"

http://kristiinailmarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Tuo nyt ei kuulunut mitenkään tähän keskusteluun.

Jokainen ministeriö/Ministeri käyttää konsulttifirmojen palveluita.
Yksi "konsultti" on esim.Esko Ahon firma.

Valtioneuvosto osti Himasenkin palvelut. Vanhanen käytti Tulevaisuus- seminaarissa lainauksia Himasen visioista.
Himasen kirjasta innostui :Vanhanen,S.Waliin ja Katainenkin.
Ja eiköhän PS J.Niinistökin ole konsulttifirmojen palveluita käyttänyt kun on puolustusta ja varuspalveluaikoja uudistettu.

Asiantuntijoiden käyttäminen kun on kansanedustajille/ministereille tarpeen.
Kokemus ei aina ole esim.ensimmäiselläkaudella se parhain mistään alasta.

Valtio julkisti muhkeimman konsulttilaskunsa!
-Talouselämä
10.4.2011
- ”Palkkioiden suuruutta arvioidessa otetaan huomioon
asiantuntijoiden käytettävyys ja ammattitaito

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset