Yritystuki valui Kiinaan
On surullista, että valtio pääomitti Turun telakan uuteen nousuun ja silti suomalaisten omat laivat rakennetaan nyt kiinalaisella työvoimalla. Ei pitäisi olla sinisilmäinen. Kiinan kommunisteilla on varmasti näppinsä pelissä, sillä Kiina saa suomalaista laivanrakennusteknologiaa ja pystyy tulevaisuudessa kilpailemaan Suomen laivanrakennusalan kanssa.
Suomi on maa, joka jakaa miljardeittain yritystukia samaan aikaan kun valtio velkaantuu lähes kahden miljardin euron vuosivauhtia. Tuet tulevat osalle yrityksistä automaattisena rahavirtana, eikä niiden tarkoituksenmukaisuutta juurikaan kyseenalaisteta.
Taloustieteilijät ovat yleisesti samaa mieltä, että merkittävä rahallinen tukeminen luo markkinahäiriön, kun yritykset ovat erilaisissa kilpailuasetelmissa keskenään.
Hyödyllistäkin yritystukea on silti olemassa. Sitä on talouden rakenteita uudistava tuki, kuten uusien tuotantotapojen tutkimista tukevat varat. Ilman tuotekehitystä Suomi ei voi olla tulevaisuudessa innovaatioiden suurvalta. Innovaatioita hyödyttävää tukea on työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan kuitenkin vain 11 prosenttia yritystuista.
Yritystukia tulee katsoa suomalaisen työn kannalta. Suurin ongelma yritystuissa on, että kaikki tuet eivät lisää suomalaisten työpaikkoja, vaan niitä myönnetään erilaisten poliittisten päämäärien vuoksi. Tästä esimerkki on todella kalliit ja kannattamattomat tuulivoimatuet. Yritystukijärjestelmältä on pudonnut pohja, kun rahat valuvat ulkomaisten suuryritysten taskuun.
Toinen varoittava esimerkki on Viking Line, johon alussa viittasin. Se on suurimpia tuensaajia, mutta silti yhtiön uusi 200 miljoonan arvoinen risteilijä rakennetaan Kiinassa. Laiva olisi voitu rakentaa Rauman telakalla. Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä, joten rakentamisaikataulu Turussa olisi vaatinut uudelleenjärjestelyä. Meyer tarjosi kuitenkin rakentamista suomalaisten alihankkijoiden kanssa Saksan telakallaan, joka sekin olisi ollut Kiinaa paljon parempi vaihtoehto.
Täytyy myös ymmärtää, että teollisuuden karkaaminen Kiinaan on ollut ympäristökatastrofi. Kiina käyttää kivihiiltä ja on suurin saastuttaja. Suomalainen työ on ekoteko.
(Julkaistu Turkulaisessa 22.9.2018.)
Kiina on yksi maailman pahimmista yritysten liikesalaisuuksien vakoilijoista. Hyvä huomio Ville.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan ei tarvitse vakoilla liikesalaisuuksia. Nykyään se ostaa kilpailijat markkinoilta ja saa aivan laillisesti niiden liikesalaisuudet. Kiinalainen valtionyhtiö/pörssiyhtiö AVIC teki siellä Tavion kotiseudulla hankintoja vuonna 2013. Deltamarin Oy liitettiin vuonna 2013 osaksi Singaporen pörssissä listattua AVIC International Maritime Holdings Limited (”AVIC Maritime”) -tytäryhtiötä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuokin on totta Max.
Ilmoita asiaton viesti
Poisto.
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa…. Viking Linen tuki lienee myös osittain maakuntatukea Ahvenmaalle ja sillä on tietysti oma merkitykensä.
Se, että ”Viikkari” tilaa laivan kiinasta…no ei toimi vaikka se olisi yhtiölle edullinen hankinta ja sinällään selitettävissä liiketaloudellisin perustein. Tilauksen varjo tulee vaikuttamaan koko yrityksen imagoon nyt ja tulevaisuudessa.
Kauniisti sanottuna jos yhtiön johto töppäsi lyhytnäköisyytensä vuoksi, onko mahdollista myöntää veronmaksajien varoja vast’edes. Onko yhtiö elinkelpoinen tulevaisuudessakaan lienee avainkysymys?
Näitä Ruåttinlauttoja on tehty milloin missäkin. Kroatiassa, saksassa jne. Tusina tuotteina. Aina kun on tehty jotain uutta, mullistavaa innovointia ja siirrytty seuraavalle tasolle. Tilaus on kohdistunut suomalaisille telakoille.
Jeps, jotain järkeä näihin yritystukiin. Niitä saavien yritysten pitää muistaa, että tukikin pitää ansaita ja nähdä kokonaisuus. Ilmaisia lounaita ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Olin mukana perustamassa Wärtsilän ensimmäistä yhteisyritystä Kiinaan. Perustin Deltamarin (China) Co. Ltd:n. Kuten sanottu, Deltamarin myytiin AVICille vuonna 2013. Tässä nyt aluksi kaksi esimerkkiä.
Millä tavalla Kiinassa valmistetut alukset, kuten risteilyalukset, ovat tusinatuotteita, kun melkein kaikilla merkittävillä meriteollisuuden maailmanluokan toimijoilla on yhteisyrityksiä kiinalaisten kanssa? Tokihan tuo ylivoimainen suomalainen suunnittelu javalmistus on lyönyt itsensä läpi, jos ei muuten, niin ainakin teollisuusvakoilun tuloksena?
Mistä käsitys suomalaisten tuotteiden korkeasta laadusta on peräisin, kun sitä maailmalla kuitenkin verrataan Puolaan? Ei suomalaista laatua ylistetä, ruotsalaista ja saksalaista kylläkin.
Seuraavan tilaston mukaan Suomi on innovaatioiden osalta kahdeksas, Kiina kahdeskymmenes. Sveitsi on kärjessä, seuraavina Hollanti ja Ruotsi.
http://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2018/art…
Ilmoita asiaton viesti
Pahoillani Max, mutta en ymmärrä. Kysymyksessä on siitä miten yritystukea, meidän rahoja käytetään. Yritystuen ja sitä saavien vastuusta priorisoida hankintansa siten, että kotimainen tuotto ja tuotanto huomioidaan.
Ilmoita asiaton viesti
No jos et ymmärrä, niin älä sitten kirjoita tusinatuotannosta, vai mikä se sanamuoto oli.
Ilmoita asiaton viesti
Aikoinaan kävin muutaman kerran Amsterdamissa Hiswa messuilla. Oma tekemiseni painottui huvivenepuoleen. Toki jouduin laiva-alan herroja kestitsemään seurustelu-upseerin ominaisuudessa kun ilta koitti……
Ilmoita asiaton viesti